Pages

Saturday, November 27, 2010

Yang mana dulu, ayam ke telur?

Dulu aku selalu pikir yang mana keluar dulu, AYAM ke TELUR.Aku dan kawan-kawan aku yang lain banyak berpendapat telur wujud dulu. Setelah lama, aku mencari jawapannya akhirnya persoalan ni terjawab jugak. Waktu tu , aku tengah surf internet lepas tu terjumpa la satu artikel ni.








Rupa-rupanya, sangkaan orang ramai dan kawan-kawan aku tu meleset. Menurut seorang penyelidik dari Britishiaitu Dr.Colin Freeman dari Universiti Sheffield yang mendapat kerjasama dari Universiti Warwick dalam kajian yang telah dibuat ,beliau berpendapat AYAM sepatutnya wujud dulu berbanding dengan TELUR dan ini telah dibuktikan melalui kajian Sains.

Antara hujah yang kurang aku fahami. Kenapa dikatakan AYAM keluar dulu?Formasi untuk membentuk TELUR hanya akan terjadi sekiranya PROTEIN yang diperolehi dan itu hanya terdapat pada Ovari AYAM. Di sini secara tidak langsung bermakna AYAM wujud dulu.

PROTEIN ni digelar OVOCLEDIDIN-17 (OC-17) yang bertindak untuk mempercepatkan ketumbesaran TELUR .Menurutnya saintis mereka telah mengguna sebuah Super Computer yang telah diberi nama HECTOR yang terletak di EDINBURGH untuk mengkaji formasi secara lebih mendalam mengenai TELUR.

OC-17 ini merupakan elemen yang penting dalam pembentukan kulit TELUR. Fungsi PROTEIN yang terdapat pada Ovari AYAM pula akan menukarkan "Calcium Carbonate" kepada "Calcite Crystals" dalam pembentukan kulit TELUR dan dalam 24 jam 6 gram kulit TELUR terbentuk.

Haha. macam mana? menarik bukan. Tapi bagi aku dua-dua sedap. Tapi aku lebih gemar makan ayam. Yang penting sedap.

7 comments:

  1. tapikan...kalo ayam kuar dulu..ayam tu kan menetas dr telur jugak kn..??? huhu..dh besor jd ayam br bleh bertelur ag...(^_^) biler telur tu menetas kuar plak ayam...hehehe....
    indahnya ciptaan Allah...

    ReplyDelete
  2. kalo camtu, serahkan pada Al-quran. jawapan ada dalam surah yaasin :)

    ReplyDelete
  3. TELUR AYAM...
    telur yg kuar dlu kn..
    hehe...

    ReplyDelete
  4. ayam la keluar dulu

    sebb start huruf 'A' kan..

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. sye lebih suke tukar soalan tu kpd Nabi Adam dulu ke Anak2 Adam dulu..sbb sy lebih suke fikir dari sudut hakikat..sains hnye sandaran yg mnguatkan shaje..

    ReplyDelete